Underhållsdata för hissar, rulltrappor och automatiska dörrar överförs automatiskt till Granlund Manager
29.2.2024 – Genom programvaruintegrationen mellan KONE och Granlund överförs underhållsdata för utrustning som servas av KONE automatiskt till Granlund Manager. Dialogen mellan systemen underlättar övervakningen och rapporteringen av underhållet.
KONE servar cirka 1,4 miljoner hissar, rulltrappor och automatiska dörrar över hela världen.
”Därför har vi också ett ansvar för att utveckla branschen och dess metoder. Vårt utvecklingsprojekt med Granlund fick sin början på grund av ett behov hos vår gemensamma kund, HUS”, säger Anna Tiri, chef för KONE:s underhållsverksamhet.
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS) använder redan Granlund Manager för att övervaka och hantera underhållet av alla sina fastigheter. Programvaruintegrationen mellan Granlund Manager och KONE:s API-gränssnitt för underhållsdata samlar underhållsdata för hissar, rulltrappor och automatiska dörrar på samma ställe som fastighetens övriga underhållsdata.
Vår integration är ett skolboksexempel på hur olika system borde kommunicera med varandra idag.
Matti Unelius, utvecklingschef, KONE
”Tack vare integrationen överförs underhållsinformationen automatiskt till Granlund Manager, och underhållet av all utrustning kan hanteras genom samma system”, säger Markus Valjakka, Chief Solution Officer för Granlunds programvaruintegrationer.
Samarbetet bygger också på en gemensam önskan mellan KONE och Granlund om att främja informationsflödet inom fastighets- och byggbranschen. Programvaruintegrationen som nu är färdig gör dataöverföringen mer effektiv i alla typer av fastigheter. Nu kan kunderna få underhållsinformation minst en gång per dag, jämfört med tidigare då rapporteringsintervallet var en gång i månaden eller kvartalsvis.
”Vår integration är ett skolboksexempel på hur olika system borde kommunicera med varandra idag”, säger Matti Unelius, utvecklingschef på KONE.
Kunden får en tydlig helhetsbild av utrustningens skick, och all underhållsrelaterad rapportering kan göras med ett verktyg.
Markus Valjakka, Chief Solution Officer, Granlund
Dialogen mellan systemen minskar behovet av manuell databehandling
KONE:s system för uppföljning- och övervakning av underhåll överför information till Granlund Manager om till exempel hissarnas fel, reparationsbesök, förebyggande underhållsbesök och myndighetskontroller. På detta sätt utvecklas en uppdaterad driftjournal i Granlund Manager. I driftjournalen kan kunden enkelt se anledningen till underhållet av en viss hiss, installatörens kommentarer och om hissen är i bruk eller inte.
”Kunden får en tydlig helhetsbild av utrustningens skick, och all underhållsrelaterad rapportering kan göras med ett verktyg som är bekant för kunden, dvs. med Granlund Manager”, säger Valjakka.
Underhållshistoriken för all utrustning i HUS fastigheter som servats av KONE fram till 2019 har lagts till i Granlund Manager.
”Bara detta visar hur stor mängd manuell hantering mellan olika system som försvinner tack vare integrationen.”
Enhetliga företagskulturer underlättade programvaruintegrationen
En positiv överraskning för båda parter var att integrationen av programvaran gick så enkelt.
”Vi kom snabbt igång eftersom båda företagen redan hade gjort ett grundläggande arbete med att utveckla sina operativa metoder. Vi vill till exempel förbättra den service våra kunder får genom nya partnerskapsmodeller”, säger Tiri.
Förutom viljan att utvecklas möttes företagskulturerna på andra sätt. Matti Unelius anser att en av anledningarna till att samarbetet fungerade så smidigt är de båda företagens vilja att vara öppna och transparenta när det gäller data.
Programvaruintegrationer innebär att informationssystem som hittills varit interna måste öppnas upp för samarbetspartnern.
”Det var fantastiskt att se hur våra kodare omedelbart talade samma språk, inom några månader hade vi en funktionell och färdig integration som kunde tillämpas på en mängd olika fastighetshelheter”, säger Unelius.
Kundernas behov kommer att styra utvecklingen även framöver. Planen är att överföra alltmer realtidsdata och berikad data mellan systemen.
Från och med nu räcker det att kunden, KONE och Granlund kommer överens sinsemellan om vilken information de vill föra över gränssnittet för att kunna kombinera underhållsdata för den utrustning som underhålls av KONE med Granlund Manager. Enligt Tiri är fördelarna mer uttalade i stora fastighetsbestånd där det är högsta prioritet att säkerställa mobilitet och förutsägbarhet i verksamheten.
”För närvarande är det aktörer inom hälso- och sjukvård, hotell och detaljhandel, t.ex. köpcentrum, som leder utvecklingen.”
Kundernas behov kommer att styra utvecklingen även framöver. Planen är att överföra alltmer realtidsdata och berikad data mellan systemen.
”Vårt nästa steg är att överföra uppgifter om underhållsplanen för utrustning, eftersom det skulle göra det lättare att budgetera för långsiktigt underhåll”, säger Tiri.
Vill du veta mer?
Otto Åkerberg
KONE
KONE är ett av världens ledande företag i hiss- och rulltrappsbranschen.
KONEs uppdrag är att göra det enkelt att förflytta sig i en urban miljö.
Fler nyheter
Vattendata flödar till Granlund Manager
08.10.2024 – Integrationen av Granlund Manager och Smartvatten gör uppföljningen och rapporteringen av vattenförbrukningen betydligt snabbare och tillförlitligare. De strängare kraven på…
Höj nivån på dina gröna byggprojekt med dagsljusberäkningar
05.08.2024 – Strävar du efter att uppnå de högsta standarderna för hållbarhet och energieffektivitet i dina byggprojekt? Granlund är här för att…
- Granlund Stockholm
Granlund förvärvar strategisk majoritet i K-Lab Projektering AB
27.06.2024 – Granlund, ledande inom datacenterprojektering och konsultationsexpertis i Norden, kommer att utöka sin datacenterverksamhet i Sverige genom ett strategiskt majoritetsförvärv i…
- Granlund Group
Granlund stärker tillväxtplanerna genom samarbete med ICG som ny investerare
19.06.2024 – Granlund Group tillkännagav idag ett nytt partnerskap med den globala alternativa kapitalförvaltaren ICG. Enligt villkoren i partnerskapet kommer ICG gå…
- Granlund Group
Finland och Sverige är de bästa länderna för datacenter
11.06.2024 – Av alla världens länder lönar det sig att välja Finland eller Sverige för placering av ett datacenter. Vi har många…
- Blogg
Granlund fortsätter starkt
30.05.2024 – Koncernens omsättning ökade med cirka 12 % jämfört med samma period föregående år. Arbetsbelastningen är bra inom alla affärsområden.
- Granlund
- Granlund Group
Telia ökar datacentereffekten – artificiell intelligens ökar datacentrens behov av kapacitet
20.05.2024 – Spridningen av AI-tjänster ökar datacentrens behov av kapacitet med cirka 30 procent varje år i Norden. I Telia Helsinki Data…
De flesta fastighetssytemen är föråldrade
13.05.2024 – Fastighetssystemen är ofta föråldrade och överensstämmer inte med dagens krav. Föråldrade system orsakar problem för alla som behöver aktuell och…
- Blogg
- Granlund Manager
Strikt kostnadskontroll över underhållsprojekt
06.05.2024 – Data från projekt- och driftsfasen för byggnader har förts närmare varandra. De viktigaste fördelarna med integrationen mellan Granlund Manager och…
- Granlund Manager
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Bli bland de första att ta del av de senaste nyheterna och trenderna kring Granlund och fastighets- och byggsektorn